logo.png
Köszönünk mindent, ennyi volt

Köszönünk mindent, ennyi volt

rip.jpg

2019. december 19-én csütörtökön jelent meg az utolsó Kerékvető podcast epizód. Ennek okait magában az adásban is hallhatjátok, de szerintem könnyen ki is lehet találni.

Az utóbbi időben gyakorlatilag egyre nehezebbé vált számunkra az adások rögzítése, mégpedig magánéleti okokból kifolyólag. Sajnos egyikünk sem ebből él és a legtöbbünknél a munkahelyen elvégzendő munka mennyisége nem csökkent, viszont nőtt a podcast indulása óta. Olyan társunk is akad, aki minden hónapban heteken keresztül külföldön tartózkodik, így nem tud már aktívan részt venni a felvételeken. Ezek összessége pont elegendő volt ahhoz, hogy elhatározzuk, sajnos ennyi volt.

Nagyon szépen köszönjük, hogy velünk voltatok, a bíztató szavakat, a lájkokat, a jószándékú javaslatokat, amit tőletek kaptunk. Az összes epizódot megtaláljátok a YouTube csatornánkon , illetve a leírásban minden adás mp3 letöltési linkjét is meglelitek. A podcast szolgáltatóról érkező RSS és ezáltal a Spotify, iTunes, Google podcasts stb... források 2020 január végétől megszűnnek.

Jó szurkolást nektek a jövőben, találkozunk a pályák mellett!

Köszönünk mindent, ennyi volt Tovább
Kerékvető 34. epizód - Kék és narancs dobogó

Kerékvető 34. epizód - Kék és narancs dobogó

034-kek-es-narancs-dobogo.jpg

Végre odaértek a kis csapatok, remek futamot láthattunk brazíliában. Óriási a pilótamozgás a WRC-ben, mindeközben Michelisz Norbi az élről várja a WTCR utolsó fordulóját.

Kerékvető 34. epizód - Kék és narancs dobogó Tovább
Kerékvető 31. epizód - Ágyúval verébre

Kerékvető 31. epizód - Ágyúval verébre

031-agyuval-verebre-blog.jpg

Túl vagyunk a suzukai F1-es hétvégén, amelynek kapcsán elgondolkodtunk, hogy hogyan reformálhatnánk meg a hétvégék programját. Természetesen a Bathurst 1000 és további érdekességek is helyet kaptak ebben az epizódban.

Kerékvető 31. epizód - Ágyúval verébre Tovább
Kerékvető 29. epizód - Ezt akkor fogják megjegyezni, ha...

Kerékvető 29. epizód - Ezt akkor fogják megjegyezni, ha...

029-ezt-akkor-fogjak-megjegyezni_ha-blog.jpg

A WTCR "okosba" másik nyomvonalon megy majd Suzukában és ennek kapcsán egészen messzire jutottunk, F1 fronton pedig kitárgyaltuk milyen lenne, ha Vettel magára találna év végéig.

Kerékvető 29. epizód - Ezt akkor fogják megjegyezni, ha... Tovább
Szimulátor kezdőknek #4 - Bőség zavara

Szimulátor kezdőknek #4 - Bőség zavara

melyikszim.jpg

A szimulátorok rétegjátékok, ezt a tényt pedig el kell fogadnunk rögtön a cikk elején. Megítélésük többnyire szubjektív, a cikksorozat célja azonban az, hogy a valóban kezdőknek segítsen elindulni ebben a remek világban.

acsima.jpg

Assetto Corsa - A népszerű öreg harcos

Kezdjük rögtön azzal, ami itthon talán az egyik legnépszerűbb. Az Assetto Corsa 2014-ben jelent meg PC-re, tehát nem mai gyerek. Ebből kifolyólag a korábbi cikkben összeállított gépünkkel gyakorlatilag szárnyalni fog, függetlenül attól, hogy többjátékos módban játszunk a neten, vagy egymagunk körözgetünk, esetleg gépi ellenfelekkel mérkőzünk meg.

Nem csak azért szeretik, mert nincs nagy hardverigénye. A játék ezen sorok írásának pillanatában 20 €, azonban a Steamen sokszor van akciózva, illetve egyéb kulcsos oldalakon még alacsonyabb áron juthatunk hozzá. Mivel 5 éves, ezért rengeteg különböző DLC (fizetős extra letölthető tartalom) kapható hozzá új pályákkal és autókkal. A paletta nagyon széles és a fizika is többnyire rendben van.

Ami nagy előnye, hogy a SimRacingSystem egyik legkedveltebb címe, így gyakorlatilag a nap bármely időszakában találhatunk magunknak ellenfelet. A SimRacingSystem egy ingyenes megoldás arra, hogy különböző sorozatokban megmérettethessük magunkat online. Előre kiírt időpontokban lévő versenyekre nevezhetünk és a rendszer összegyűjti a játékosokat és lebonyolítja a futamot.

Az Assetto Corsa hazai népszerűsége miatt könnyedén találhatunk magunknak ligát is, ahol komolyabb szabályozás és felügyelet mellett róhatjuk a köröket fix időpontban. Ennek hátránya és előnye is van, előbbi leginkább az, hogy ha mondjuk az általunk kinézett bajnokság minden héten szerdán nyolc órakor van, akkor állandóan szabaddá kell tenni magunkat és ez nem mindenkinek megy könnyen. Előnye, hogy lehet ismerkedni, barátkozni és ha jó közegben van az ember és esetleg még segítséget is kap, akkor sokkal könnyebb az élet.

Ha valakinek nem igénye mások ellen menni, ebben a szoftverben akkor is megtalálhatja magának a szórakozást. A játék gépi ellenfelei egészen tűrhetőek, illetve tudunk benne egyedül driftelgetni, mókázni, ha épp ahhoz van kedvünk. Lehet bajnokságot futni, vagy akár csak egy-egy gyors versenyt, ezeket mind tudja.

Némi hátrányt jelent a grafika, mert az pont olyan, amilyen egy 2014-es játéknál elképzeljük. A többjátékos módban az ütközések és összeérések során elég furán tud viselkedni, de nem hinném, hogy az elején ezzel különösebben foglalkoznunk kéne.

Az Assetto Corsa egy remek kiindulópont lehet, főleg, ha nem akarunk sok pénzt elkölteni, de tudni kell, hogy ez már a múlt és csak halványan a jelen, jövője pedig egyértelműen nincs.

accgt.jpg

Assetto Corsa Competizione - A nagyon hivatalos

A név becsapós lehet, a Competizione ugyanis nem az Assetto Corsa folytatása. A 2019-ben megjelent játék a Blancpain GT Series hivatalos szimulátora, amely sajnos több hátránnyal jár, mint előnnyel.

A hátrány egyértelműen az egyrétű és sovány tartalom. Csak GT3 kategóriájú autókkal versenyezhetünk és csak a valós sorozat által látogatott pályákon, amiből nincs túl sok. Hamarosan érkeznek újak, illetve a jövőben is várható még több, ám ez ezzel együtt is nagyon kevés.

A fizika rendben van, az egyjátékos és többjátékos módban is egyaránt szórakoztató és a hangok kegyetlen jók benne. Nagyjából azonban ennyit tud. Kinézetre modern, hangulatos, van benne eső, amit viszonylag jól is szimulál, úgyhogy összességében el lehet lenni vele, de csak amolyan másodlagos szoftvernek ajánlanám, kezdésnek semmiképp, úgyhogy ugorjunk is.

Automobilista - A kis fura haver

Az Automobilista csak azért került bele ebbe a cikkbe, hogy tudjuk, hogy ilyen is van. Röviden annyit kell tudni róla, hogy egy a régi időkben népszerű játékhoz, név szerint az rFactorhoz pár külső tartalmakat hobbiból gyártó emberke összeállt és kimaxolta azt, amit abból ki lehet. Ez manapság nagyon vékony és bár a játéknak vannak fanatikusai, gyakorlatilag az egyik legkevésbé játszott szimulátor, amit a számok is alátámasztanak.

Se kezdésnek, se folytatásnak nem való, ezért csendben továbblépünk.

rf2gte.jpg

rFactor 2 - A fizikus

A sorrend szándékos és remélem nem ugrottad át az előző bekezdést. A kétezres évek derekán az egyik legjobb és legnépszerűbb szoftver az rFactor volt. Ebből kitalálható, hogy az rFactor 2 nem más, mint a folytatás. Itt valódi második részről beszélünk, nem úgy, mint az Assetto Corsa esetében.

Az rFactor 2 gyakorlatilag az éllovasok egyike a szimuláció terén. Olyan sokrétű szoftverről beszélünk, amely képes többek között a flat spot jelenséget visszaadni, kapunk esőt, dinamikusan változó napszakokat, pályahőmérsékletet, stb...

Egyre több a gyári tartalom, ami az első rész nagy hiányossága volt, emellett kezdenek feléledni a fejlesztők versenyek szervezése terén is. Idén már rendeztek Le Mans 24h-t, igaz rosszul sült el, mivel a szerverük nem bírta, de legalább már próbálkoznak.

A gépi ellenfelek gyári tartalmakkal jól használhatók, online pedig többnyire ligázni tudunk a már korábban leírt hátrányokkal és előnyökkel. A játék kikerült a SimRacingSystem kínálatából, így sokszor nehéz dolgunk van, ha komoly versenyeket keresünk. Vannak úgynevezett publikus szerverek szinte minden játékban, de ezeken általában a káosz és zűrzavar uralkodik, ettől függetlenül van aki ezt szereti.

Kezdésnek abszolút jó lehet, de ha célunk a heti több alkalommal való többjátékos versenyzés, akkor azért még ne nyomjunk a "kosárba tesz" gombra Steamen, hanem menjünk tovább.

rrnagy.jpg

RaceRoom - Az arany középút

Az igazán semmivel nem kiemelkedő RaceRoom-ra nem tudtam jobbat kitalálni az arany középút jelzőnél. Ez tényleg az. A fizika jó, de semmi extra, a hangok nem rosszak, a grafika szintén elfogadható és az online és offline versenyzési lehetőségek is egyaránt kielégítőek.

Nagyon fontos, hogy a játék ingyenes, bármikor letölthetjük és kipróbálhatjuk, ezért semmiképp sem szabad elmenni mellette. A már korábban is említett Steam-re kell regisztrálnunk és már tölthetjük is. Kapunk pár autót és pályát az ingyenes változatban, azonban ezen felül minden tartalomért fizetnünk kell. Abból viszont akad bőven, mivel rengeteg pályát és különböző autót vehetünk magunknak, amik egyébként árban nem is olyan vészesek.

A gépi ellenfelek (AI) meglepően jók, sőt talán ebben a játékban a legjobbak, így ha nem akarunk más játékosok ellen menni, akkor talán ez lehet a legjobb választás. Indíthatunk magunknak bajnokságot itt is, tudja a játék a GT, WTCC, WTCR szabályrendszert is fordított rajtráccsal, ahogy kell.

Ha embertársaink ellen akarunk megmérkőzni, akkor itt is van lehetőségünk használni a SimRacingSystem oldalát. Kevésbé népszerű, mint az Assetto Corsa, de mindig találhatunk futamot azért, ráadásul itt a fejlesztők is kitesznek magukért. Rendszeresen indítanak mindenki számára elérhető online spécibb versenyeket, mint pl. 2,4 óra Spa-ban és hasonlók, továbbá ez a játék a hivatalos eSport WTCR bajnokság, de számos komolyabb díjazású egyéb széria otthona is. Ligákból szintén nincs hiány, többet is találunk országhatáron belül.

Kezdőknek kihagyhatatlan, már csak az ingyenesség miatt is. Ha nem tetszik, akkor csak simán letörlöd.

iracing.jpg

iRacing - A piacvezető

Direkt hagytam a végére a legnépszerűbbet. Az iRacing aktív játékosbázisa többszöröse bármelyik másik szoftverének, gyakorlatilag toronymagasan első ebből a szempontból. Hogy miért? Mert sokrétű és kompetitív, amit a szimulátoros réteg egy elég nagy hányada kedvel.

Nincs vita abban sem, hogy amennyire népszerű annyira drága. Egy egészen egyedi rendszerben működik, ugyanis magát a szoftvert nem tudjuk megvásárolni, hanem előfizetéses rendszerben hozzáférést kapunk. Sokaknál már ez kiveri a biztosítékot, pedig nem kéne így lennie. Az egyetlen játék ami nem csak létezik, hanem szolgáltat is. A fejlesztők egy komplex rendszert építettek köré, amely magában foglalja az egyéni profilokat és az ehhez tartozó összes statisztikát.

Nagyon egyszerűen elmagyarázom a működését. Megérkezünk a játékba és van néhány ingyenesen elérhető tartalom és bajnokság, hogy nekiláthassunk karrierünk építésének. Alapvetően csak a kompetitív többjátékos rendszerben gondolkodik a szoftver, abban viszont nagyon. Profilunkhoz egy jogosítvány és egy rang pontszám is tartozik. Ezek arra kellenek, hogy a be tudjon minket sorolni a megfelelő szerverre, amikor jelentkezünk egy futamra. Itt gyakorlatilag az ovál versenyzéstől a pályaversenyeken át a rallycrossig minden van. A nap bármely szakában komoly mezőnnyel mérkőzhetünk meg szinte minden szakágban.

A pályák és az autók ugyan az előfizetésen felül külön pénzbe kerülnek, de okosan gazdálkodva és előre tervezve nem lesz drágább a hobbink, mint a horgászat. A pályák, autók ára 12-15$ körül mozog, cserébe viszont megkapjuk azt a komplex rendszert, aminek segítségével sosem fogunk unatkozni.

A játékkal rendezik a Nascar esport szériáját, amit élőben közvetít az NBC. Ki merem jelenteni, hogy a világ legjobb szimulátoros mezőnye egyértelműen itt lelhető fel, illetve a legtöbb valós pilóta is ezt választotta. Olyan nevekkel találkozhatunk, mint Lando Norris, Max Verstappen, Tassi Attila, Liam Lawson, Bebu Girolami, Bruno Spengler, Philipp Eng, Nicki Thiim és még sorolhatnám reggelig.

A hosszútávú és kiemelt események egyaránt hivatalosan megrendezésre kerülnek évek óta, mint például a Le Mans 24h, a Nürburgring 24h, az Indy500, vagy épp a Daytona 500. A játékban gépi ellenfelek egyelőre nem találhatók, úgyhogy szigorúan multis a móka. 

Ha kompetitiv alkat vagy és célod, hogy egy nagy online közösségben nap, mint nap sokat versenyezz, akkor az iRacing az ára ellenére is a legjobb választás lehet még kezdésnek is, leginkább akkor, ha tudod, hogy te versenyezni szeretnél és nem körözgetni.

f119.jpg

Hol a többi?

Egész egyszerűen nincs több modern és népszerű szimulátor program. Vannak még különböző szinten létező autós játékok, mint például a Codemasters féle F1 2019, vagy a Gran Turismo széria, de említhetném itt a Project Cars 2-t is. Ezek a simcade vonalat kéviselik.

Simcade-nek (A simulation és az arcade szavak összeolvadásából keletkezett kifejezés) nevezik azokat a játékokat, amelyek bizonyos elemeikben ugyan szimulátorok, például lekezelik a különböző pályahőmérsékleteket, gumikopást, esőt stb..., azonban ezt nem teszik olyan szinten, hogy valósághűnek hasson. Persze egyik játék sem 100%-os, még a szimulátorként bemutatott darabok sem, de lényegesen jobban törekednek arra, hogy minél élethűbbek legyenek. Az előző bekezdésben leírt játékok ezt nem tudják, ami azonban nem jelenti azt, hogy ne nyújtanának remek szórakozási lehetőséget.

A játékok besorolása teljesen szubjektív, van aki a Project Cars 2-t, vagy az F1 2019-et is vérbeli szimulátornak tartja, azonban komolyabb körökben ez nagy ellenkezést vált ki (vagy nevetést).

Nem utálom én sem a könnyedebb szórakozást biztosító címeket, csak egész egyszerűen a fent leírt okok miatt nálam sem férnek bele a szimulátor kategóriába, ezért nem is foglalkozom velük.

Vége

Remélem sikerült kiválasztani a megfelelő játékot is, így aztán ezzel az írással a szimulátor kezdőknek cikksorozat véget ért. Izgalmakban és csatákban gazdag jó versenyeket kívánok!

Korábbi cikkek:

Szimulátor kezdőknek #1 - Mi ez és miért jó?
Szimulátor kezdőknek #2 - Itt próbáld ki!
Szimulátor kezdőknek #3 - Ennyi az anny!

M.J.

Szimulátor kezdőknek #4 - Bőség zavara Tovább
A WTCR Suzuka botrány

A WTCR Suzuka botrány

suz.jpg

A WTCR közleményben tudatta, hogy az október 25 és 27 között megrendezésre kerülő Japán fordulót nem az eredeti terveknek megfelelően bonyolítja le. Az eredeti versenynaptárban ugyanis Suzuka teljes nyomvonala volt megjelölve, azonban mindössze öt héttel a verseny előtt ezen változtattak és bejelentették, hogy a versenyek a lényegesen rövidebb East elnevezésű nyomvonalon zajlanak majd.

Még ki se pihentük az előzőt

Alig telt el pár nap a legutóbbi BOP balhé óta, mivel Kínában az újramért Lynk & Co dominált. Nem ez volt az első furcsaság az évben, de ahogy kezdenek kiéleződni a párharcok és egyre közeledünk a bajnokság végéhez, úgy egyre hangosabban hallatja a hangját mindenki. Yvan Muller rekord mennyiségű pontot gyűjtött a kínai márkával a kínai futamon úgy, hogy a ciánkékek nem igazán remekeltek eddig. Ez ellen felszólalt Michelisz Norbert csapattársa Gabrielle Tarquini is, össze is akadtak Mullerrel a sajtótájékoztatón. A francia azzal védekezett, hogy a sebességmérő ponton a Hyundai 7 km/órával volt gyorsabb, csak azt felejtette el, hogy a mérőpont féktávon belülre került (valahogy). Ezt azonban rutinos olasz kollégája azonnal közölte is vele. Ez azért fontos, mert ha valaki gyorsabb az egyenesben, akkor előbb is kell a fékre lépnie, így ha valaki csupán rövidebb féktávot vesz, akkor a mérő mutathatja gyorsabbnak a rossz elhelyezés miatt.

suzedit.jpg

És akkor a WTCR 19-re lapot húzott

Ezek után már nyugodtan lehet botránynak nevezni a friss hírt, főleg annak fényében, hogy a Honda köztudottan nem remekel az egyenesekben, sőt... A Japánok erőssége a kanyar, amiből azért akadt volna bőven az eredeti nyomvonalon is, viszont a Spoon után egy hosszú egyenes várta volna a mezőnyt, amely egy törés (15) után tovább folytatódik. Itt egészen biztosan láthattunk volna sok előzést, de erre még a célegyenes is alkalmas lehetett volna, azonban nem így.

A feketével jelölt nyomvonal a teljes Formula 1 által is használt Suzuka, a narancssárgával jelölt pedig az East. Ha jobban megnézzük a pályarajzot, akkor láthatjuk, hogy amikor a Dunlop előtt jobbra fordul a mezőny és visszatér a célegyenesbe, akkor sokkal kisebb lendületet tudnak majd venni, mint ha a Casio Triangle után a lejtőről gyorsítanának ki.

2011 és 2013 között ugyanezen az East elnevezésű nyomvonalon zajlottak a WTCC versenyei és ugye Michelisz Norbert győzelmén kívül sok maradandót nem láthattunk és valljuk be, egy semleges nézőnek az is felért a dögunalommal.

Mitől lesz ez botrány?

Az egész közlemény sántít és nem is kicsit. A hivatalos indoklás szerint a probléma a szalagkorlátokban keresendő, ugyanis az FIM és az FIA szabályzata eltér. Röviden arról van szó, hogy a motorversenyek miatt a szalagkorlátot poliuretánra cserélték, ami azonban az FIA által autóversenyzésről lévén szó nem elfogadott. Miért sántít ez? A dolog nagyon egyszerű.

Október 11 és 13 között ugyanis Formula 1 Japán nagydíjat rendeznek Suzukában, ami miatt természetesen ki kell cserélni a szalagkorlátokat az FIA által elfogadottra, a WTCR pedig csupán két héttel később érkezik ugyanide. A kettő között pedig nincs motorverseny Suzukában. A MotoGp mezőnye valóban október 18-20 között érkezik az országba, csak azokat a versenyeket a Twin Ring Motegi elnevezésű pályán tartják, aminek az égvilágon semmi köze sincs Suzukához.

suzbalhe.jpg

Suzuka honlapján egyértelműen látható, hogy semmilyen esemény sincs a két verseny között, pláne nem FIM által rendezett motorverseny. Innentől a helyzet elég egyértelműnek tűnik, de reméljük nem csak a hazaiak profitálnak majd ebből.

Frissítés!

Suzukában elvileg a Formula 1 után egy héttel motoros tesztet tartanak, ami miatt cserélik a szalagkorlátot, de arra már nem jut idő, hogy a WTCR miatt visszaépítsék az F1-es állapotokat. Arra sem jutna, hogy a WTCR után a Japán Superbike széria részére újra visszategyék a poliuretánt. Ezt amúgy év elején nem tudták, csak a kínai nullázás után jöttek rá az egyébként Honda építésű pályán? Első ránézésre logikusnak tűnik a naptár, hiszen feltételezhetően nem véletlenül az F1 után két héttel lesz tartva a WTCR, de most valahogy idekeveredett egy motoros teszt a semmiből, ami úgy látszik fontosabb, mint a Túraautó Világkupa...

M.J.

A WTCR Suzuka botrány Tovább
süti beállítások módosítása