logo.png
Szimulátor kezdőknek #3 - Ennyi az annyi!

Szimulátor kezdőknek #3 - Ennyi az annyi!

Az előző cikkben eljutottunk a nagy kérdésig, hogy mégis mennyibe kerül ez, ha az ember nulláról szeretné kezdeni. Itt a hangsúly a nullán van, szóval ha valaki rendelkezik egy napjainkban közepes teljesítményű számítógéppel, az máris súlyos százezreket takaríthat meg.

oldpcf.jpg

Milyen számítógép kell hozzá?

Azoknak, akiknek a képen látható csodához hasonlít a kiindulópont, vagy még ilyen sincs, sajnos van egy rossz hírem. A szimulátorozás elengedhetetlen feltétele egy modern, legalább középkategóriás számítógép, ami játékra termett. A céges laptop, meg úgy általában a laptopok alkalmatlanok az ilyesmire, ugyanis hiába rendelkeznek sok esetben erős processzorral, a grafikus kártya vagy hiányzik, vagy nagyon gyenge. Persze kivételek akadnak, de ha kifejezetten erre a célra vásárolunk gépet, akkor semmiképp se gondolkodjunk ilyesmiben.

A szimulátorozás elengedhetetlen tartozéka az asztali számítógép, nemzetközi nevén PC (personal computer). A pontos konfigurációra most nem térnék ki, ugyanis ahány szakember, annyi vélemény arról, hogy miből épül fel egy jó gép. Különböző márkákra és típusokra esküszik szinte mindenki, ezért ebbe semmiképp sem szeretnék belemenni, de az árat megmondom, ezen felül sajnos mindenkinek meg kell keresni a "hozzáértő havert", vagy egy közeli szaküzletet.

Legalább egy 200, de inkább 250-350 ezer forinttal kell számolnunk, amiből egy megbízható középkategóriát kapunk gyakorlatilag nulla extrával. Persze lehet spórolni itt ott és csak a viták elkerülése végett írtam ekkora ráhagyással, azonban 350.000 Ft-ból már egészen biztosan kapunk olyat, amin futtathatjuk a kiszemelt programot. A perifériák megvásárlásakor is körültekintőnek kell lennünk, sok esetben erősen helyfüggő lehet a jó választás. Monitorból kapni már 21:9-es képarányú azaz ultrawide típusokat is, amely megfelelőbb a célnak, mint az átlagos 16:9-es, de pánikra nincs ok, mert kezdésnek bőven megteszi az utóbbi is, azonban árban nincs nagy különbség. Ultrawide monitort manapság már kb 40.000 Ft-tól kapni, de természetesen a képminőség és egyéb tényezők, mint például a képfrissítés, vagy a méret lényegesen befolyásolhatják az árat. A szimulátorokhoz nem elengedhetetlen a manapság divatos 144 Hz-es, vagy nagyobb képfrissítés, de én inkább a méretet helyezném előtérbe, ugyanis minél nagyobb annál jobb. A képminőséget és minden egyebet pedig egy személyes teszt után szubjektíven értékeljünk. Természetesen ha pénztárcánk engedi, vehetünk csúcsgépet és monitort is.

cp.jpg

Ide kell a kormány

Kiemelném, hogy itt szimulátorozásról beszélünk, amelyet már a korábban leírt szoftverekhez társítanék, de vegyük át újra őket gyorsan: Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Automobilista, rFactor 2, iRacing. Komoly vita tárgyát képezi a témában a Project Cars 2 és a Codemasters féle F1 széria. A következő részben a ezekről külön lesz szó, addig azonban nézzük mi kell még ahhoz, hogy élvezni is tudjuk a szimulátorozást.

Erre ugyanis gyakorlatilag végtelen mennyiségű pénzt el lehet költeni, de továbbra is a kezdőkhöz szeretnék szólni. Azt már tudjuk, hogy mennyibe kerül egy számítógép, de mire van még szükségünk még? Egy vezérlőre, amivel ezeket irányítani tudjuk, ismertebb nevén "kormány", na meg helyre ahova felszerelhetjük őket.

Itt sajnos pontos típusokat és márkákat kell írnom, mert máshogy ez nem megy. Kicsit nehéz feladat, de el kell döntenünk, hogy az alábbi két útból melyiket választjuk.

1. Veszünk egy olyan kormányt, amely a kezdő szinttől a középhaladóig, de ügyes kezek között esetleg annál is többre elég.

2. Vásárolunk egy vérprofi cuccot az előbbi többszöröséért, mert tudjuk, hogy nekünk ez életre szóló hobbi lesz.

A kettessel nyilván akkor spórolunk, ha igazunk lett és tényleg hosszú éveken át fogjuk csapatni, hiszen akkor kihagytuk az olcsóbb, de komoly szinten már hátrányt jelentő, élvezeti faktorból valamennyit mínuszoló technikát. Na nem mintha azzal nem lehetne éveket lehúzni, de van aki többre vágyik. Itt írnám le gyorsan, hogy én magam az "1."-es vagyok és tökéletesen elég, de nem mindenki egyforma.

Az "olcsóbb" megoldásnál két márkát kell érintenünk. Ez a kettő a Logitech és a Thrustmaster. Előbbivel nincs sok dolgunk, hiszen egyetlen típust, méghozzá a G29-et találjuk, mint PC kompatibilis kormány. Itt meg kell említeni, hogy van egy alváltozata, méghozzá a G290, amely XBOX-ra született, fura módon mégis a PS4 verzió a hivatalosan PC-hez ajánlott, de egyébként utóbbi okosabb is egy led sorral és pár plusz gombbal. Egyéb eltérés a kettő között nincs. Ezt a típust nagyjából 75.000 Ft-ért szerezhetjük be újonnan és külön kapható hozzá a H váltó. Évekig el lehet lenni vele, kezdésnek talán nincs is tökéletesebb.

Nem mennék bele nagyon, de a G29-ben fogaskerekek dolgoznak, amelynek a sebesség és a "feeling" látja kárát picit. Amennyiben épp egy rázókövön veretjük, helyenként nem olyan részletességgel és nem olyan gyorsan érezzük ezt a kormányon. Erre nyújthat megoldást a Thrustmaster T300-as típus, amely már az úgynevezett szíjas megoldással rendelkezik. Ez picit közvetlenebb érzést kelthet, de alapvetően valószínűleg a pályán ettől gyorsabbak nem leszünk. Árban viszont magasabban járunk, mivel egy ilyen szerkezet nagyjából 110.000 Ft-nál indul és mivel mindkettő márkához három pedált kapunk (Thrustmasternél erre külön figyeljünk vásárláskor, mivel rengeteg kiadásban lehet kapni a típust!) és a váltót külön kell beszerezni, így mérlegelnünk kell, hogy megéri-e a különbség.

A "2." csoportba tartozó embereknek komolyabb felszerelések után kell nézni. Ezeknél csak márkákat említenék és onnantól sajnos házi feladat. A Fanatec és a SimCube honlapjain el lehet veszni a komolyabbnál komolyabb technikákban, kezdve a "direct drive"-tól az olajos pedálokon át mindenben. Erről többet nem szeretnék írni, aki ebbe az irányba akar menni rögtön az elején, annak errefelé kell nézelődni. Itt 200.000 Ft alatt gyakorlatilag nem áll össze egy szett és az még tényleg csak a kezdet. Én kezdőknek a második utat biztosan nem ajánlanám, de tudok olyanról, aki így csinálta és nem bánta meg.

cpp.jpg

Hova szerelem fel?

El kell gondolkodnunk mennyi helyünk van a szimulátorozásra, de szerencsére van kompromisszumképes megoldás.

Ezeket az eszközöket általában pár mozdulattal le és felszerelhetjük, így a kormányt magát akár egy íróasztalra is elhelyezhetjük, hiszen nem lesz elmozdíthatatlan. A pedálok kezdésképpen a legtöbb esetben a földre kerülnek és csak reménykedünk abban, hogy az irodai széket hozzá tudjuk igazítani a dolgokhoz úgy, hogy ne legyen teljesen kényelmetlen. Komfortos szinte egészen biztosan nem lesz és egy-egy rossz pozíciótól akár a lábunk is könnyedén megfájdulhat, ezért erre mindenképp figyeljünk és lehetőség szerint kísérletezzünk ki egy megfelelő pozíciót. A pedálok alá pedig mindenképp érdemes szőnyeget helyezni és azt valamilyen formában rögzíteni, hiszen például egy erősebb fékezéssel könnyedén eltolhatjuk azokat, ahogyan az irodai vagy egyéb székeket is. A pedálok alján általában egy kis fogazott kapaszkodót le tudunk nyitni, amely ezt az elcsúszást hivatott megakadályozni a székeknél kreatívnak kell lennünk. A "gurulós" fajtákhoz például a különböző szaküzletekben találhatunk fékezhető kereket, de lehetőségekhez mérten valamilyen módon ki is támaszthatjuk azokat. Erre mindenképpen érdemes figyelni, mert észrevehetetlenül is befolyásolhatja teljesítményünket.

Mindig van feljebb...

Ha van egy kis helyünk és persze az anyagiak sem szabnak határt, akkor szerelhetjük a vezérlőnket állványra. Ebből több félét is könnyedén találunk az interneten, az összehajtható ülés nélkülitől, az egészen prefesszionális ám lényegesen nagyobb helyet elfoglaló példányokig. Míg előbbi kb 25.000 Ft-tól indul, addig az állítható üléssel és akár monitortartóval rendelkező darabok több százezer forintra is rúghatnak. Érdemes tehát először vagy az íróasztalos, vagy pedig a legolcsóbb stabil megoldásokkal kísérletezni.

Léteznek olyan komoly rendszerek, amelyek már az autó mozgását is szimulálják és természetesen a VR (virtuális valóság) szemüvegek gyártói is nagy hangsúlyt fektetnek a szimulátorokra. Ahogy mondtam (írtam), a határ a csillagos ég, vagy picit feljebb, de kezdésnek maradjunk a földön.

Mivel folytatjuk?

Nem ér véget a költekezés, mivel még választanunk kell magunknak szofvert is, amivel játszani fogunk (ha a szimulátorteremben nem tettük volna még meg). Természetesen ezen a fronton is lesz az olcsótól a drágáig minden, de tudunk okosan dönteni és a következő részben remélhetőleg fogunk is :)

M.J.

Szimulátor kezdőknek #3 - Ennyi az annyi! Tovább
Kerékvető 26. epizód - Elfogyott a WEC

Kerékvető 26. epizód - Elfogyott a WEC

wwrs.jpg

Egy éves a Kerékvető Podcast! Nagyon várjuk a HyperCar érát a WEC-ben, 2021-ig viszont nem nagyon lesz mit nézni. Kibeszéltünk egy-két dolgot az F1-el kapcsolatosan, de elmondtuk a véleményünket az idén először megrendezendő motorsport olimpiáról is.

-> Epizód letöltése mp3-ban <--

 

RSS és további helyek:

face50.png rss50.png apple50.png spotify50.png
google50.png stitcher50.png player50.png simplecast50.png
Kerékvető 26. epizód - Elfogyott a WEC Tovább
Ezt nézzük a hétvégén (30. hét) - 24 órás Spa

Ezt nézzük a hétvégén (30. hét) - 24 órás Spa

Ezúttal nem lesz túlzsúfolt a hétvégi program, ellenben annál izgalmasabb. A Formula 1-et a Hockenheimringen rendezik, Spaban 24 órás GT3 futamot láthatunk, a Supercars pedig Queensland-be látogat.

FIGYELEM: Az ajánló nem tartalmazza a világ összes motorsport eseményét! Igyekszünk összegyűjteni nektek a szerintünk legjobbakat, mindezt főleg az élőben, vagy legalább a felvételről követhető sorozatokra koncentrálva.

24hs.jpg

Total 24 Hours of Spa

Az idei utolsó 24 órás futamot láthatjuk méghozzá Spaban. A többi ilyen távú versennyel ellentétben ez nem "multiclass", azaz nincs több kategória. Itt kizárólag GT3-as autókat láthatunk, abból viszont 70-et! A Blancpain GT szériához kapcsolódó futam nagy hagyományokkal rendelkezik, azonban története kissé kacifántos. 1923-ban rendeztek itt először 24 órás versenyt, amely tartozott már az ETCC, a WEC és az FIA GT sorozatokhoz is.

Azt tudni kell, hogy a GT versenyeket a Stéphane Ratel Organization, azaz az SRO rendezte az utóbbi években, viszont az SRO és az FIA között 2010 környékén megromlott egy kissé a viszony. Az FIA GT sorozat ezzel egyidőben megszűnt, melyet követően az SRO útjára indította a GT3-at, immáron a saját égisze alatt. A GT3 kategóriát az FIA nem látja szívesen a versenyein, többek közt ezért nem indulhatnak Le Mansban.

Spaban a fent említett okokból az utolsó multiclass 24 órás futamot 2009-ben rendezték. Azóta az SRO féle GT3 bajnoksághoz tartozik, ám mivel a Blancpain GT Series-ben óriási a gyártói jelenlét, így a verseny továbbra is egy rangos eseménynek számít rengeteg gyári pilótával és nagyobbnál nagyobb nevekkel. Gyakorlatilag minden mozdítható GT3 típust elhoznak ide, hiszen óriási dicsőségnek számít a Spa24 győzelem.

Szombat:
16:20 - futam (GT World YouTube , Eurosport 2)

Supercars - Queensland

Az ausztrál Supercars Townsvilleben olyan versenyt mutatott be három héttel ezelőtt, amelyet rég láthattunk. Hétvégén egy klasszikus ausztrál pályára látogat el a V8-as túraautók cirkusza. Egészen pontosan az Ipswich SuperSprintre, amely Queensland államában található.

Az elmúlt két évben az időmérőket a regnáló bajnok Scott McLaughlin kaparintotta meg. Ez zsinórban négy első rajtkockát jelent, mivel két futamot rendeznek. Ettől függetlenül ritkán nyernek itt pole pozícióbol. Az elmúlt 14 futamból mindösszesen háromszor láthattunk győzelmet az első rajthelyről induló pilótától.

Az aktív versenyzők közül hárman holtversenyben a legsikeresebbek ezen a helyszínen. Név szerint James Courtney, Jamie Whincup és Mark Winterbottom. Mindegyikük négy győzelemmel rendelkezik. A SafetyCar általában ritkán kerül bevetésre. A 2008-2018 között rendezett 27 futamból mindössze hétszer volt erre példa.

Szombat:
08:10 - 1. futam (Spíler TV)

 

Vasárnap:
08:10 - 2. futam (Spíler TV)

dhcknhm.jpg

Formula 1 - Hockenheimring

A tavalyi évben nem várt jelentősséggel bírt a futam, ugyanis Sebastian Vettel kiesésével megkezdődött a Ferrari vesszőfutása, amely végül a bajnoki cím elvesztésével járt. Az amúgy sem épp top formában versenyző Vettelnek nehéz lehet újra itt versenyezni, különösen úgy, hogy az idei autó sem különösebben fekszik a neki. Csapattársa Leclerc könnyedén felülkerekedhet rajta ezen a hétvégén is.

A Mercedes új festést kapott erre a hétvégére, emlékezve egy történelmi futamra, ahol a szerelők lekaparták az eredetileg fehérben pompázó autóról a festéket, hogy ezzel a megfelelő súlyúra csökkentsék a járgányt. Mivel az autó eredeti színe ezüst volt, így a futamon azt láthatta a nagyérdemű, majd ettől a pillanattól kezdve a Mercedes és később a többi német csapat is az ezüstöt használta a fehér helyett.

Továbbra is bombaformában Max Verstappen, aki pihenés gyanánt gyorsan megnyerte Lando Norrissal, Maximilian Beneckevel és Maximilian Weniggel közösen az iRacing 24 Hours of Spa versenyét, ami nem kis dolog, hiszen a pilóták száma 1000 felett van egy-egy ilyen eseményen.

A nagy kérdés az, hogy a száguldó cirkusz pilótái folytatják-e a látványos csatározást, vagy kicsit lenyugodnak a kedélyek? A bajnokság végérvényesen eldőlni látszik, most már kisebb csodára lenne szükség ahhoz, hogy ne Mercedes pilóta álljon év végén a tabella élén.

Ebben a fordulóban a Formula 2 és Formula 3 mezőny nem áll rajthoz, őket legközelebb a Hungaroringen láthatjuk. Lesz viszont Porsche Mobil 1 Supercup, melyet ezúttal is élőben közvetít az Eurosport.

Péntek:
15:30 - Formula 1 - 2. szabadedzés (M4 Sport)

 

Szombat:
15:00 - Formula 1 - időmérő (Duna TV)

 

Vasárnap:
11:50 - Porsche Mobil1 Supercup - futam (Eurosport 1)
15:10 - Formula 1 - futam (Duna TV)

Kerékvető podcast

Ha esetleg még nem hallgattad a legutóbbi epizódot, akkor most itt a remek alkalom :)

Kövess minket Facebook-on is: https://www.facebook.com/kerekvetopodcast/

M.J. , B.D.

Ezt nézzük a hétvégén (30. hét) - 24 órás Spa Tovább
Ezt nézzük a hétvégén (29. hét) - Brexit GT módra

Ezt nézzük a hétvégén (29. hét) - Brexit GT módra

A British GT-t ezúttal nem a szigetországon belül rendezik, ahogy a DTM mezőny is újra kirándul. Európai szemmel rendkívül izgalmas helyszínen köröz majd az IMSA és végre élőben láthatjuk a Kamion EB-t is!

FIGYELEM: Az ajánló nem tartalmazza a világ összes motorsport eseményét! Igyekszünk összegyűjteni nektek a szerintünk legjobbakat, mindezt főleg az élőben, vagy legalább a felvételről követhető sorozatokra koncentrálva.

bgtspa.jpg

British GT - Spa-Francorchamps

A 24 órás verseny előtt egy héttel a British GT mezőnye is beveszi Spa-t. A Belga versenypálya az egyetlen, amelynek kedvéért a mezőny elhagyja a szigetországot, ráadásul nem csak a GT autókkal, hanem a Caterham-ekkel és az F3-as mezőnnyel is találkozhat a kilátogató nagyérdemű. Emellett az SRO is hozzáadta most a magáét, ugyanis Blancpain GT Sports Club futamot is rendeznek, ráadásul kettőt is, az SRO Speed Week keretein belül.

Szombat:
12:40 - BRDC British Formula 3 - 1. futam (BRDC YouTube)

 

Vasárnap:
09:35 - BRDC British Formula 3 - 2. futam (BRDC YouTube)
10:20 - Blancpain GT Sports Club - 1. futam (GTWorld YouTube)
12:30 - British GT - futam (GTWorld YouTube)
15:00 - BRDC British Formula 3 - 3. futam (BRDC YouTube)
16:40 - Blancpain GT Sports Club - 2. futam (GTWorld YouTube)

DTM - Assen

A DTM mezőny először látogat a MotoGP-ben legrangosabb helyszínnek számító hollandiai Assenbe. A pálya kialakítása főleg a motorversenyeknek kedvez, de láttunk már itt remek TCR Europe futamot is, úgyhogy aggodalomra nincs ok. A valamivel több, mint 4,5 km-es pályán hivatalosan 21 kanyar található, ám ezekből több is csak minimális sebességcsökkenésre készteti majd a DTM autókat.

A bajnokságot az előzetes várakozásoknak megfelelően René Rast vezeti, előnye már 25 pont az őt üldöző Nico Müllerrel szemben, aki mögött mindössze egy ponttal lemaradva Philipp Eng áll a tabella 3. fokán. A DTM mellett a hölgyeket is újra láthatjuk, hiszen W-Series fordulót is tartanak.

Szombat:
13:30 - DTM - 1. futam (DTM YouTube)
16:10 - W-Series - futam (W-Series Facebook)

 

Vasárnap:
13:30 - DTM - 2. futam (DTM YouTube)

imsalimerock.jpg

IMSA - Lime Rock Park

A meglehetősen sajátos tulajdonságokkal és fekvéssel rendelkező, mindösszesen 1,5 mérföldes Lime Rock Parkban rendezik az IMSA következő versenyét. Az 1957-ben épített pályának a 7 kanyarból álló klasszikus nyomvonalát használják majd ezúttal is.

Ezen a helyszínen a prototípusok, azaz a DP kategória tagjai nem indulnak, azonban két versenyt is láthatunk majd, ugyanis a TCR autókat is felvonultató Lime Rock Park 120 futamot is megrendezik, mindezt egy napon. Erősen ajánlott mindkét verseny.

Szombat:
15:00 - Northeast Grand Prix - időmérő (IMSAtv)
17:00 - Lime Rock Park 120 - futam (IMSAtv)

21:00 - Northeast Grand Prix - futam (IMSAtv)

ETRC - Nürburgring

Hihetetlen, de idén először láthatjuk minőségi közvetítés által a Kamion EB mind a négy futamát. Kiss Norbi kamionja eddig remekül működik, ám a leggyengébb pont sajnos még mindig a motorral van. Az ugyanis egy nagyon régi konstrukció, így hiába végzett kiváló munkát a Tankpool 24 Racing a többi egységgel a kamion építésekor, az egyenesekben és a kigyorsításokon a Mercedes-nek óriási a lemaradása, főleg az Iveco-hoz képest. Ettől függetlenül Kiss Norbi már többször állt dobogón az idei évben, reméljük ez itt sem lesz másként.

Szombat:
11:05 - 1. futam (Nürburgring YouTube)
14:55 - 2. futam (Nürburgring YouTube)

 

Vasárnap:
11:10 - 3. futam (Nürburgring YouTube)
16:35 - 4. futam (Nürburgring YouTube)

Kerékvető podcast

Ha esetleg még nem hallgattad a legutóbbi epizódot, akkor most itt a remek alkalom :)

Kövess minket Facebook-on is: https://www.facebook.com/kerekvetopodcast/

Ezt nézzük a hétvégén (29. hét) - Brexit GT módra Tovább
Kerékvető 25. epizód - Nem a szabályok a rosszak

Kerékvető 25. epizód - Nem a szabályok a rosszak

025.jpg

Miért tiltották el Borkovic-ot? Vajon meddig mennek el a pilóták az F1-ben, ha máshol húzzuk meg a határokat? Vannak-e konkrét határok? Miben kéne változnia a Formula-E-nek, hogy mi is szeressük? Az adásból kiderül :)

-> Epizód letöltése mp3-ban <--

 

RSS és további helyek:

face50.png rss50.png apple50.png spotify50.png
google50.png stitcher50.png player50.png simplecast50.png
Kerékvető 25. epizód - Nem a szabályok a rosszak Tovább
Szimulátor kezdőknek #2 - Itt próbáld ki!

Szimulátor kezdőknek #2 - Itt próbáld ki!

Amennyiben az előző cikk meghozta a kedved, vagy csak sikerült lerombolni a szimulátorozással kapcsolatos általános tévhiteket, akkor ideje továbblépni. Ahogy ígértem, nem kell egy vagyont költened arra, hogy rájöjj, vajon ezt a hobbit tényleg neked találták-e ki, vagy csak egy fellángolás. A megoldás egyszerűbb mint gondolnád (vagy pont az amit gondolsz).

pdkgglj6767yv2v6hnydb7mlpm.jpg

Figyelem, dobpergés... még mindig ... ééés a nagy kérdésre a válasz: El kell menni egy szimulátor terembe. Bizony! Ennyi, nincs benne semmi nagy megfejtés.

Sokan azt hiszik próbálták a szimulátorozást, mert a Hungaroringen rendezett versenyek egyikén, vagy akár bármilyen másik rendezvényen bepattantak egy kiállított szimbe. Persze van akinek már itt elmegy a kedve, de lehet, hogy azt a környezet teszi. Ezek általában nagy publikumnak és széles rétegnek beállított, többnyire autós játékokat és nem szimulátorokat futtató dolgok. Egy ilyen rendezvényen a célközönség a gyerekektől az anyukákon és hölgyeken át, egészen a nagypapákig terjed. Egyrészt komfortról szó nincs, mikor a legtöbb esetben még negyvenketten állnak mögötted és várják, hogy a kedves hostess lány mikor szól neked, hogy ennyi, másrészt ha mégis szimulátor program fut a gépen, akkor általában egyféle és egy pályán. A lényeg, hogy lehet ez egy jó élmény és jó móka, de saját tapasztalatom alapján pont ennyire is való az ilyesmi.

szimketto.jpg

Egy jó szimulátor teremben viszont mindig hozzáértő személyzetet találsz, akinek jó eséllyel a hobbija, vagy akár az élete szerves része az egész. Ha egy ilyen helyre betérsz, ott általában segítőkész emberekkel is könnyedén összefuthatsz és ezt kell tenned mielőtt egy forintot is költesz drága felszerelésre. Budapesten számos helyen találni már szimulátor termeket, van köztük jobb és rosszabb is, de egy minimális utánajárással máris megtalálhatod a neked megfelelőt. Ott aztán lehet próbálgatni a VR-t (virtuális valóság), a három monitort, a profi kormányt és általában többféle komoly szimulátort. A teljesen kezdőknek szinte biztos, hogy megfelelő segítséget és támogatást nyújtanak, hiszen nekik is érdekük, hogy visszatérő vendégeik legyenek.

A komoly szimulátor fogalma egyébként teljesen szubjektív, de most engedjétek meg, hogy felsoroljam az általam ebbe a kategóriába sorolt játékokat szigorúan ábécé sorrendben. Automobilista, Assetto Corsa, iRacing, RaceRoom, rFactor 2. Amikor ott vagytok, ezen címek egyikével legalább fogtok találkozni, ha mégsem, akkor ott baj van. Azonnal meneküljetek át egy másik helyre!

szimzokni_1.jpg

A szimulátorozás az otthonodban nem olcsó dolog (de mi az manapság?), ezért rettentő fontos, hogy a sajátunknak érezzük ezt a dolgot, mielőtt belevágnánk a költekezésbe. Rengetegen elképednek, amikor elmesélem mennyi pénzembe került eddig a hobbim és sokan konkrétan hülyének is néznek, mert valahogy ez társadalmilag nálunk nem elfogadott, vagy megértett. Ez egy külön probléma, amivel nem kívánok foglalkozni, csak halkan jegyezném meg, hogy egy komolyabb horgászfelszerelés, vagy egy jobb kerékpár mégis mennyibe kerül? Na ilyenkor szoktak hebegni-habogni a "kritizálók" értelmes válasz helyett. Velük simán nem kell foglalkozni, nem mindenki fejlődik a világgal egy ütemben.

Te kedves olvasó viszont elérted ezzel a következő lépcsőt és ha innen is továbblépnél és elvinnéd az otthonodba az élményt, de még számítógéped sincs, akkor a következő cikkben segítek, hogy hogyan tovább és mennyi az annyi.

M.J.

Szimulátor kezdőknek #2 - Itt próbáld ki! Tovább
Ezt nézzük a hétvégén (28. hét) - Hazatér a Forma 1

Ezt nézzük a hétvégén (28. hét) - Hazatér a Forma 1

Nagy-Britanniában rendezik a Formula 1 következő fordulóját. A GT3-as gépek ezúttal Hollandiában tűnnek fel, emellett folytatódik a VLN is. TCR-ből sincs hiány, a népes és népszerű Europe bajnokság beveszi a Red Bull Ring-et.

FIGYELEM: Az ajánló nem tartalmazza a világ összes motorsport eseményét! Igyekszünk összegyűjteni nektek a szerintünk legjobbakat, mindezt főleg az élőben, vagy legalább a felvételről követhető sorozatokra koncentrálva.

hamsil.jpg

Formula 1 - Silverstone

Az F1 otthonaként is emlegetett Silverstone a következő forduló helyszíne. Az első nagydíjat 1948-ban futották az azóta már teljesen átépített pályán. A 2018-as teljes újraaszfaltozást követően a munkát idén újra elvégezték, mivel a tavalyi évben annyira jól sikerültek a munkálatok, hogy a MotoGP futamot törölni kellett, mivel a pályáról egész egyszerűen nem folyt le az esőzés következtében felgyülemlett nagy mennyiségű víz. Ezen felül az F1-es pilóták, köztük Lewis Hamilton is élesen bírálta a pálya minőségét.

A 2011-től a mai napig használt nyomvonalon 1:30.621-es idővel Hamilton tartja a versenyben futott legjobb kör rekordját, de ezen a pályán amúgy is szárnyalni szokott a brit fenegyerek, aki egymást követő négy évben is győzni tudott, bár ezt a sorozatot a tavalyi évben Vettel megtörte. A McLaren hosszú idő után versenyezhet úgy odahaza, hogy végre javuló formát mutat, de a Ferrari akár idén is elronthatja Hamilton örömét, ahogy csapattársa Bottas is bármikor képes megvillanni.

Európai fordulóról lévén szó Formula 2 és Formula 3, illetve Porsche Mobil 1 Supercup futamokat is rendeznek.

Péntek:

10:55 - Formula 1 - 1. szabadedzés (M4 Sport)
14:55 - Formula 1 - 2. szabadedzés (M4 Sport)

 

Szombat:
10:25 - Formula 3 - 1. futam (M4 Sport)
11:55 - Formula 1 - 3. szabadedzés (M4 Sport)
15:00 - Formula 1 - időmérő (M4 Sport)
16:25 - Formula 2 - 1. futam (M4 Sport)

 

Vasárnap:
09:55 - Formula 3 - 2. futam (M4 Sport)
11:10 - Formula 2 - 2. futam (M4 Sport)
11:45 - Porsche Mobil 1 Supercup - futam (Eurosport 1)
15:00 - Formula 1 - futam (M4 Sport)

VLN - 4. forduló

A Nürburgring 24h után, újra VLN forduló következik. Előbbi nem része a naptárnak, ezért szám szerint a negyedik futamot rendezik ami az 50. Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy névre hallgat.

Aki esetleg nem ismerné a bajnokságot, annak egy kis útmutató. A futamokat kivétel nélkül egész évben a Nürburgring Nordschleifén tartják, ami a GP pálya és a Nordschleife kombinációjából jön össze. A rajtrácson a GT3 autóktól a kupás Porschén, a GT4-en át, a szinte széria BMW-ig minden megtalálható. Ez egy úgynevezett endurance, azaz hosszútávú versenyekből álló széria. Egy 6 órás futam kivételével, melyet rendszerint augusztusban tartanak, minden futam 4 órás. A Nordschleife, azaz a "Zöld pokol" a világ egyik legnehezebb és leghosszabb pályája.

A bajnokság állandó résztvevője Walter Csaba, aki egy Manthey-Racing csomagos Porsche 911-el versenyez.

Szombat:
12:00 - futam (Nürburgring YouTube)

tcreu.jpg

TCR Europe - Red Bull Ring

Első ízben látogat a TCR Europe a Red Bull Ringre, bár TCR versenyt már rendeztek itt több alkalommal is. Először a TCR International Series látogatott ide még 2015-ben, melynek érdekessége, hogy Nagy Dániel a Zengő Motorsport pilótájaként részt vett ezen a versenyen, úgyhogy van némi tapasztalata.

A bajnokság negyedik fordulója következik, amely a már sokszor emlegetett népes mezőny miatt egészen biztosan tartogat majd látnivalót. Az izgalmas csaták mellett sajnos számítani lehet egy két komolyabb ütközésre is, mivel ez egy nehéz pálya méretéhez képest viszonylag nagy szintkülönbségekkel.

Nagy Daninak sem a német, sem pedig a belga forduló nem sikerült jól, viszont a Red Bull Ring meghozhatja számára a fontos pontokat. A bajnokságot Julien Briché vezeti Gilles Magnus és Aurélien Comte előtt.

Szombat:

13:30 - 1. futam (Sport 1) (TCR TV YouTube)

 

Vasárnap:

11:30 - 2. futam (Sport 1) (TCR TV YouTube)

Blancpain GTWC Europe - Zandvoort

Ezúttal sprint versennyel folytatódik a Blancpain GT World Challenge Europe bajnokság. A helyszín nem más, mint az F1 naptárba újra visszakerülő és nagy port kavart Zandvoort. Bár itt nagy hagyománya van a GT versenyzésnek, előzni mégis nehézkes.

A Blancpain GT mellett láthatjuk még a GT4 European Series és a Lamobrghini Super Trofeo mezőnyét is.

Szombat:

12:50-13:50 - GT4 European Series - 1. futam (GT4 YouTube)
14:35-15:35 - Blancpain GT WC Europe - 1. futam (GT World YouTube)
16:05-16:55 - Lamborghini Super Trofeo - 1. futam (Squadra Corse YouTube)

 

Vasárnap:

10:05-10:55 - Lamborghini Super Trofeo - 2. futam (Squadra Corse YouTube)
11:25-12:25 - GT4 European Series - 2. futam (GT4 YouTube)
14:15-15:15 - Blancpain GT WC Europe - 2. futam (GT World YouTube

Kerékvető podcast

Ha esetleg még nem hallgattad a legutóbbi epizódot, akkor most itt a remek alkalom :)

Kövess minket Facebook-on is: https://www.facebook.com/kerekvetopodcast/

Ezt nézzük a hétvégén (28. hét) - Hazatér a Forma 1 Tovább
Szimulátor kezdőknek #1 - Mi ez és miért jó?

Szimulátor kezdőknek #1 - Mi ez és miért jó?

Bár a címben két kérdés is található, én mégis egy harmadikkal kezdeném. Kinek jó? Érezted már úgy, hogy az autóversenyzés neked is megfelelő elfoglaltság lenne, de sajnos nem tudod magad kipróbálni benne? Amennyiben a válasz igen, akkor van egy jó és egy rossz hírem. A jó az, hogy érdekel a dolog, a rossz az, hogy ki tudod próbálni, csak eddig nem tetted (bár tulajdonképpen ez is jó hír nem?!).

turbotomy800450.jpg

Manapság a mindenki számára elérhető szimulátorok választéka olyan széles, hogy bárki megtalálhatja azt amit keres, a GT versenyzéstől elkezdve a rallyn keresztül a Formula 1-ig bezárólag. Az autóversenyzés a valóságban sokak számára teljesen elérhetetlen, mivel vagy égbekiáltó tehetség kell hozzá (bár sokszor az is kevés), vagy nagyon sok pénz. Ha egyik sincs, vagy csak előbbi, akkor jön képbe a szimulátor, mint olcsó(bb), vagy kevésbé időigényes megoldás. Általános tévhit, hogy csak a legjobbak szimulátoroznak. Ebben örömét lelheti az is aki nem olyan tehetséges, mint Hamilton, vagy Ogier. Gondoljunk csak bele hányan járnak el boldogan munka után futballozni, úszni, vagy akár golfozni úgy, hogy nem születtek sem Lionel Messinek, sem Hosszú Katinkának, sem pedig Tiger Woodsnak...

Mi ez és miért jó? A két kérdés valójában szorosan összefügg. Amennyiben még nem vezettél versenyautót, sem pedig komoly szimulátort, akkor egészen biztos, hogy csak tippjeid vannak arról, hogyan kell gyorsan menni. Nem, itt most nem arra gondolok, hogy Budapest-Siófok megvan 30 perc alatt, meg a pirostól a pirosig sikerül legyorsulni a szívódízellel az 1.4-es Golfot. Sem ehhez, sem pedig a Tesco parkolóban való fánkokhoz nem kell se ész, se tudás. Most szeretném leszögezni, hogy ez nem versenyzés, de mivel nem akarok senkit megbántani jelzőkkel nem illetném azokat, akik azt hiszik, hogy mégis. Hagyjuk meg nekik az élményt, te kedves olvasó, akinek nem erről szól az egész, de bővebben is érdekel tarts velem.

tbazsi95.jpg

Fotó: tbazsi95 simracing

A mai játékok, vagy programok próbálják elhozni az otthonodba a valódi versenyzés élményét. Vannak köztük olyanok, amelyek inkább az élményt, mások inkább a realitást helyezik előtérbe. Előbbit én az autós játék kategóriába sorolom, függetlenül attól, hogy akadnak köztük nagyon jók is, de erről részletesen majd egy későbbi cikkben írok. A realitást előtérbe helyező szoftverek már képesek azokat a nehézségeket, akadályokat eléd tárni, amelyek egy valódi versenygép gyors elvezetésével járnak. Persze nem mindet, hiszen a G erők, vagy az illatok és szagok, a hőség, a dehidratáltság, az extra stressz, vagy félelem, hogy fizikailag is komoly bántódásod eshet a "játékban" nem léteznek és általában a kritikusok (akiknek legtöbb esetben sem valódi, sem pedig szimulátoros tapasztalatuk nincs) pont ezekkel érvelnek a szimulátorok ellen.

apin.jpg

Megtanulhatod viszont, hogy mi is az az apex, mit jelent a rövid féktáv, hogyan kell maximális koncentráció mellett a leggyorsabban autózni tömegben, vagy akár egy körön is stb... Megmérkőzhetsz másokkal, függetlenül attól milyen szinten vagy, barátkozhatsz és akár közösségekhez is csatlakozhatsz. Ezek a programok kiválóan alkalmasak arra, hogy kiéld az esetleges kompetitív vágyaidat és fürödj az adrenalinban. Igen, utóbbihoz kell, hogy az egész érdekeljen és kedveld, de horgászni se mész el, ha nem szeretsz egy helyben ülni a szabadban nemde?

Ez a cikksorozat azoknak szól, akiket érdekel a téma, de sosem jutottak el oda, hogy beleássák magukat ebbe és ezért nem volt meg a kezdőlöket, de csak mostanáig! A következő részben segítséget nyújtok a kezdéshez és megtudhatod, hogyan próbálhatod ki nagyon olcsón, hogy valóban érdekel-e téged a szimulátorozás.

M.J.

Szimulátor kezdőknek #2 - Itt próbáld ki!

Szimulátor kezdőknek #1 - Mi ez és miért jó? Tovább
Ezt nézzük a hétvégén (27. hét) - MotoGP Sachsenring

Ezt nézzük a hétvégén (27. hét) - MotoGP Sachsenring

Németországban a Sachsenringen vendégeskedik a MotoGP, tőle kb. 200 km-re pedig DTM futamot rendeznek. Újra utcai pályán a WTCR, de a Supercars sem maradhat ki az ajánlónkból. A WRX mezőnye ismételten igazi rallycross pályára látogat.

FIGYELEM: Az ajánló nem tartalmazza a világ összes motorsport eseményét! Igyekszünk összegyűjteni nektek a szerintünk legjobbakat, mindezt főleg az élőben, vagy legalább a felvételről követhető sorozatokra koncentrálva.

mgpsr.jpg

MotoGP - Sachsenring

A kétkerekűek királykategóriájának versenyzői ismét nyeregbe szállnak. Assen után egy újabb legendás helyszínen, a németországi Sachsenringen csapnak a lovak közé. Marc Marquez továbbra is bomba formában, a kiesését leszámítva második helynél rosszabbat még nem motorozott idén. A Yamahások Hollandiában mindenkinél erősebbek voltak, ezt kihasználva Maverick Vinales győzni tudott, míg Fabio Quartararo a pole pozícióból indulva a harmadik helyen fejezte be a versenyt. Valentino Rossi zsinórban háromszor esett ki, reméljük megszakad ez a rossz sorozata. Marquez 44 ponttal vezeti a bajnokságot a Ducatin ülő Andrea Doviziosoval szemben. Nagy valószínűséggel előbbi ezen a hétvégén is dominálni fog, hiszen amióta MotoGP-ben indul (2013), azóta minden évben nyerni tudott ezen a pályán, előtte pedig 2010-ben a 125 cc-ben, majd 2011 és 2012-ben Moto2-ben diadalmaskodott ezen a helyszínen.

Időmérő: szombat - 12:35 (Moto3), 14:10 (Moto GP), 15:05 (Moto2)

Verseny: vasárnap - 10:40 (Moto3), 11:55 (Moto2), 13:15 (MotoGP)

Az egész hétvégét megtekinthetitek élőben a Spíler TV-n.

Supercars - Townsville

Az ausztrál Supercars sorozat küzdelmei három hét szünet után folytatódnak. Townsville egy viszonylag fiatal versenypálya, amely 2009 óta része a sorozatnak. Ez egy utcai versenypálya, tehát egy igazi betonkatlanos gladiátor csatát láthatunk az ausztrál télben. Az évszaktól függetlenül a hőmérséklet a helyszínen 26-27 Celsius fok körül lesz, amelyhez várható némi zápor is, úgyhogy egy igen változatos hétvégének ígérkezik. A legsikeresebb pilóta Jamie Whincup ezen a helyszínen, aki korábban már 10 alkalommal tudott itt győzni, ellenben a regnáló bajnok Scott McLaughlin még egyszer sem. Idén várhatóan javít majd ezen a statisztikán a fiatal új-zélandi, aki jelenleg is vezeti a bajnokságot 319 ponttal csapattársa, Fabian Coulthard előtt, aki a 400. futamát teljesíti a sorozatban vasárnap.

Verseny: szombat – 08:00, vasárnap – 08:00

A Spíleren ezt a szériát is nyomon követhetitek élő egyenesben.

wvrc.jpg

WTCR - Vila Real

Portugáliába, pontosabban Vila Real utcáira látogat a túraautó világkupa mezőnye. Sajnos a tavalyi év a WTCR eddigi legdurvább tömegkaramboljáról emlékezetes, ahol Michelisz Norbert és az autója is megsérült. Szűk utcai pálya lévén, ismerve a mezőnyt, ami idén minden eddiginél erősebb, sajnos most is előfordulhatnak balesetek. Michelisz Norbi nagyon jó tempót szokott autózni ezen a pályán, rengeteg dobogós helyet szerzett már itt, így annak ellenére, hogy a Hyundai bizony lényegesen nehezebb a "büntetések" miatt jó pár típusnál, talán kijöhet a lépés. Tassi Attila először fog itt versenyezni, hiszen a TCR International és a TCR Europe sem látogatott még soha erre a pályára. Reméljük Attika a remek németországi szereplése után sikerrel zárja majd ezt a hétvégét is. A bajnokságot Esteban Guerrieri vezeti a Hondával, Norbi pedig szorosan mögötte a 2. a tabellán.

Verseny: szombat - 16:00 (1. futam), vasárnap - 16:15 (2. futam), 17:30 (3. futam) 

A futamokat ezúttal az Eurosport 2-n láthatjátok élőben.

DTM - Norisring

A DTM Németország egyetlen, a mai napig is működő utcai pályáján folytatódik. A rendkívül rövid, mindössze 2,3 km hosszúságú, betonfalakkal és szalagkorlátokkal határolt aszfaltcsík az egyik legrégebbi DTM pálya, melyet 1947 májusában adtak át. A sorozat történelmében csupán két évben, 1985-ben és 1986-ban nem rendeztek itt futamot. A népszerű versenyhétvégén a DTM mellett számos más sorozatot is láthat majd a nagyérdemű, hiszen a német Porsche kupa, a Tourenwagen Classics, a BMW Classic (M1 kupa) és a W-Series is itt vendégeskedik.

Kvalifikáció: szombat - 10:25 (1. időmérő), vasárnap - 10:35 (2. időmérő)

Verseny: szombat - 13:30 (1. futam), vasárnap - 13:30 (2. futam)

A versenyeket élőben nézhetitek a DTM YouTube csatornáján.

WRX - HOLJES

Sokak örömére ismételten egy vérbeli rallycross pályán láthatjuk majd a szakág legjobbjait, ugyanis az idei naptárban, különösen az év első felében, csak átalakított GP nyomvonalon folytak a küzdelmek. Az előző forduló, amelyet már valódi RX helyszínen rendeztek, tökéletesen igazolta mennyivel látványosabb és izgalmasabb tud lenni a széria, ha olyan pályán versenyeznek, amit ezeknek a gépeknek találtak ki. Norvégiában meglepetés eredmény született, hiszen a sokak által nem épp versenyképesnek ítélt technikával Anton Marklund győzni tudott, ám utólag kizárták (egy apró technikai szabálytalanság miatt), így az első helyet végül hivatalosan Niclas Grönholm tudhatta magáénak. Szabó Krisztián az összetett 9. helyről várja a fordulót, az éllovas Timmy Hansen pedig csupán egyetlen ponttal vezet testvére Kevin Hansen előtt.

Verseny: vasárnap 14:00

A futamokat a Spíler 2-n láthatjátok élőben.

Kerékvető podcast

Ha esetleg még nem hallgattad a legutóbbi epizódot, akkor most itt a remek alkalom :)

Kövess minket Facebook-on is: https://www.facebook.com/kerekvetopodcast/

Ezt nézzük a hétvégén (27. hét) - MotoGP Sachsenring Tovább
Kerékvető 24. epizód - Autórólleválólégáramlatkihasználás

Kerékvető 24. epizód - Autórólleválólégáramlatkihasználás

hvsmn24.jpg

Jobb a Nürburgring 24h a Le Mans-nál? Mi az a side drafting? Hogy lehet, hogy izgalmas Formula 1 futamot rendeztek a Red Bull Ringen? Ezekre és még sokminden másra is kerestük a válaszokat és persze a magunk módján meg is találtuk azokat :)

-> Epizód letöltése mp3-ban <--

 

RSS és további helyek:

face50.png rss50.png apple50.png spotify50.png
google50.png stitcher50.png player50.png simplecast50.png
Kerékvető 24. epizód - Autórólleválólégáramlatkihasználás Tovább